Strona główna Instytut Filozofii informuje


Instytut Filozofii informuje

Gratulacje

Dr hab. Jarosław Kucharski został certyfikowanym coachem

W październiku, dr hab. Jarosław Kucharski, zastępca dyrektora ds. studenckich Instytutu Filozofii, ukończył pierwszy etap Szkoły Profesjonalnego Coachnigu prowadzonej przy Instytucie Psychoedukacji i Rozwoju Integralnego w Krakowie. Prof. Kucharski jest nie tylko cenionym wykładowcą i dydaktykiem, ale już od wielu lat jest poszukiwanym trenerem w wielu organizacjach oferujących szkolenia dla firm, zakładów pracy i urzędów państwowych i samorządowych.

 

Prof. Piotr Duchliński członkiem Zespołu Doradców Centrum Oceny Nauki i Technologii KUL

Dr hab. Piotr Duchliński prof. UIK, kierownik Katedry Etyki Ogólnej i Stosowanej Instytutu Filozofii UIK, został włączony do grona członków Międzynarodowego Zespołu Doradców Centrum Oceny Nauki i Technologii, jednostki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie. Centrum integruje badaczy z różnych dyscyplin, a jego zadaniem jest prowadzenie badań naukowych, sporządzanie ekspertyz oraz prowadzenie szkoleń w zakresie relacji nauki i techniki do wartości. Działalność Centrum ma służyć rozwijaniu społecznie odpowiedzialnych nauki i innowacji technologicznych. Kierownikiem Centrum jest dr hab. Agnieszka Lekka-Kowalik, prof. KUL. Więcej informacji: Centrum Oceny Nauki i Techniki (kul.pl)

Wydarzenia

4. edycja warsztatów z debatowania dla licealistów

Rozpoczęliśmy w Instytucie Filozofii czwarty sezon dwudniowych warsztatów z debatowania dla uczniów jezuickich liceów. W godzinach przedpołudniowych, 23-24 października, w budynku UIK przebywało 26 uczniów pierwszej, humanistycznej klasy z Liceum „Kostka” w Krakowie pod opieką dwóch nauczycieli. Pod okiem dr Jakuba Prusia z Katedry Logiki, Epistemologii i Filozofii Nauki uczyli się i doskonalili w debatowaniu zarówno w dobrze wszystkim znanym stylu oksfordzkim, jak i zdobywającym sobie popularność stylu krakoskim - wymyślonym i opracowanym w Instytucie Filozofii UIK. Uczniowie mieli też okazję zwiedzić Uczelnię i zapoznać się z jej ofertą edukacyjną i ostatnimi trendami rozwojowymi.

 

Pożegnanie absolwentów: wręczenie nagród, wyróżnień i dyplomów

W sobotę 26 października, przed południem odbyło się uroczyste wręczenie nagród i wyróżnień Dziekana Wydziału za najlepsze prace dyplomowe oraz wręczenie pamiątkowych dyplomów absolwentom Wydziału Filozoficznego, a więc także byłym studentom Instytutu Filozofii. Z kadry Instytutu w uroczystości wzięli udział Dyrektor, dr Jacek Poznański SJ oraz wicedyrektor, dr Magdalena Kozak, a także dr Robert Grzywacz.

Nagrodę Dziekana za najlepszą pracę na pierwszym stopniu filozofii otrzymał ks. Krystian Bugalski SJ, który napisał pracę licencjacką pt. „Kreatywność człowieka a kreatywność sztucznej inteligencji: Ewolucja pojęcia, badanie i analiza porównawcza”. Promotorem pracy był prof. dr hab. Józef Bremer SJ. Dziekańskiej wyróżnienie otrzymał natomiast p. Jan Szuflita za pracę: „Wybrane filozoficzne aspekty behawioryzmu B. F. Skinnera” promowaną przez dr hab. Jarosława Kucharskiego. Nagrodę Dziekana za najlepszą pracę magisterską otrzymał p. Wojciech Żak, który pod kierunkiem dr Roberta Grzywacza napisał pracę pt. „Zagadnienie światopoglądu w wybranych koncepcjach filozoficznych”. Natomiast wyróżnienie Dziekana na drugim stopniu filozofii otrzymał ks. Eugeniusz Bogusz SJ za pracę: „Ateny i Jerozolima – filozoficzne aspekty sporu o tożsamość chrześcijaństwa” napisaną pod opieką prof. dr hab. Piotra Mazura.

Serdecznie gratulujemy naszym studentom przypieczętowania owocnych studiów filozoficznych tak ważnymi osiągnięciami!

 

Studenci filozofii aktywnie współkształtują doświadczanie i rozumienie Nowej Huty

Dwaj studenci filozofii drugiego stopnia, panowie Filip Komajda i Oskar Lange, zaproponowali nowatorską formę przekazu - filozoficzny wykład performatywny: od performance, przez treść, aż po praktyczne rozwiązania. W ten sposób skonfrontowali uczestników z wymęczającą pozytywnością, na którą lekarstwem może być wyłącznie głęboka nuda – stąd wydarzenie zatytułowane zostało: “Nuda”. Wykład performatywny pomógł im zwrócić uwagę na nasze przebodźcowania i nadmiary. Zadawali pytania o wolność i stopień zmęczenia. Wydarzenie odbyło się w cyklu “PRZEMYŚLANE”. W założeniu jest to cykl spotkań poruszających tematy z zakresu filozofii i innych nauk humanistycznych. Ma on być skierowany do każdego i mieć charakter nieakademicki, czyli przystępny dla każdego. Wszystko po to, by odmitologizować filozofię i ukazać ją jaką bliską każdemu człowiekowi. Wydarzenie odbyło się w piątek, 25 października, w Klubie Zgody Ośrodka Kultury Kraków-Nowa Huta przy Osiedlu Słonecznym 16.

 

Filmowe Koło Filozoficzne powraca po wakacyjnej przerwie

Z początkiem nowego roku akademickiego uruchomiliśmy zapisy do drugiej edycji Filmowego Koła Filozoficznego. W październiku grupa kilkunastu osób pod kierunkiem dr Magdaleny Kozak i dr Szczepana Urbaniaka JS, dyskutowała wokół dwóch filmów. 11 października w centrum uwagi był amerykański dramat sądowy „12 gniewnych ludzi” w reżyserii Sidney’a Lumeta (1957). Natomiast 25 października dyskusja skupiła się na dużo nowszej produkcji: brytyjskim thrillerze science fiction „Ex Machina” w reżyserii Alexa Garlanda, będącym jego debiutem reżyserskim. Uczestnicy najpierw indywidualnie oglądnęli filmy we własnym zakresie, a potem zbierali się, aby razem poszukać w nich wątków filozoficznych i problemów etycznych.

 

Po wakacjach powraca Akademickie Koło Filozoficzne

Z początkiem roku akademickiego ruszyła druga edycja Akademickiego Koła Filozoficznego UIK dla młodzieży szkół średnich. Nietypowo, w październiku odbyły się aż 3 spotkania. W serii spotkań polonistycznych, wieczorem w piątek, 4 października, odbył się warsztat o poezji pt. „Herbert vs. Kartezjusz, czyli jak myśli Pan Cogito?”, który poprowadziła dr Magdalena Kozak. Natomiast 25 października spotkanie pt. „Kilka słów o mrocznej chęci sławy. Herostrates Sartre’a” poprowadzili wspólnie mgr Wojciech Żak i dr Magdalena Kozak. Prowadzący zaprosili tym razem do dyskusji na temat ciemnej strony dążenia do bycia rozpoznawalnym oraz konsekwencji, jakie płyną z ludzkiego poczucia wyższości. W cyklu spotkań dyskusyjnych AKF dr Ewa Odoj poprowadziła warsztat pt. „Czy możemy cokolwiek wiedzieć? Podyskutujmy ze sceptykiem!”. Prowadząca zaprezentowała dwa najbardziej poważne argumenty, jakie kiedykolwiek wysunęli sceptycy. Uczestnicy mieli odkryć skuteczną strategię antysceptyczną.

W ramach AKF pracownicy Instytutu Filozofii Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie spotykają się z młodzieżą, by dyskutować i tropić wątki filozoficzne w literaturze pięknej. Najważniejszą częścią warsztatów są zawsze głosy młodych. Spotykamy się by współ-myśleć! Wydarzenia odbywają się w wybrane piątki o godzinie 18.00 on-line na platformie Webex (można dołączyć bezpośrednio z przeglądarki) i są bezpłatne.

 

Materiały dydaktyczne

Wideoblog „Logika codzienna” z nową serią filmików

Okrągły 80. odcinek swojego vloga dr Jakub Pruś zatytułował: „Jak p*********my?”. To rzecz o polaryzacji – budowaniu murów wobec innej grupy i wkręcaniu się w wir własnej grupy. Autor zauważa, że nagminnie sami to robimy lub robi się to nam – a najczęściej jedno i drugie. Jak to działa? Jak to zatrzymać? Jest to pierwszy z cyklu materiałów promujących wyniki badań prowadzonych przez The New Ethos Lab (Politechnika Warszawska) we współpracy z: KU Leuven, Università della Svizzera italiana, Intitut Instituto de Investigación en Inteligencia Artificial oraz UCLouvain. Badania oraz film są finansowane z projektu Chist-Era (2022/04/Y/ST6/00001). https://youtu.be/xex6Hc-w-Oo?si=LZ06a4vXr50wycHE

Inne informacje

„Filozofia jako droga integralnego samorozwoju” – nowy i innowacyjny program studiów magisterskich w Instytucie Filozofii

W październiku uruchomiliśmy nie tylko nowy, ale też innowacyjny program studiów filozoficznych drugiego stopnia. Spotkał się on z bardzo dobrym przyjęciem ze strony naszej grupy docelowej – osób z wyższym wykształceniem, którzy niezależnie od wieku, chcieliby coś więcej rozumieć o sobie i świecie i doświadczyć filozofii jako drogi zintegrowanego rozwoju i ćwiczenia duchowego. Na studia wpisało się aż 30 osób, z czego ogromna większość rzeczywiście uczestniczy w zajęciach.

Naszą nową propozycją chcemy odpowiedzieć na potrzebę zrozumienia i aktywnego funkcjonowania w ramach współczesnej kultury określanej przez badaczy zjawisk społecznych jako VUCA World oraz w ramach idei edukacji przyszłości skoncentrowanej na rozwijaniu tzw. kompetencji 4K. Akronim VUCA oznacza świat cechujący się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i niejednoznacznością (ambiguity). Natomiast wśród kluczowych w XXI wieku kompetencji, które pomagają stawić czoło takiemu światu, wymieniane są: krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja.

Teoretycznym założeniem kierunku jest koncepcja filozofii rozumianej jako poszukiwanie egzystencjalnego sensu i mądrości. Taka wizja filozofii jest z jednej strony głęboko zakorzeniona w historii dyscypliny (m. in. w jej starożytnych źródłach, zwłaszcza koncepcji filozofii jako ćwiczenia duchowego), a z drugiej strony harmonijnie wpisuje się w kulturowo-społeczny kontekst studiów wskazany wyżej. Jest to też koncepcja filozofii otwartej na interdyscyplinarną współpracę z współczesnymi naukami przyrodniczymi, społecznymi i humanistycznymi które dostarczają narzędzi do zintegrowanego samorozwoju jednostki, m.in. w kontekście relacji interpersonalnych o charakterze prywatnym i zawodowym.

Nowa jest też forma realizacji kierunku. Zajęcia odbywają się w formie hybrydowej, tzn. część zajęć jest realizowana na zasadzie online-onsite (74% punktów ECTS), a część wyłącznie stacjonarnie w siedzibie Uczelni (trzy wybrane soboty w semestrze). Zajęcia w formie online-onsite odbywają się za pośrednictwem platformy MS Teams w dni od wtorku do piątku – co więcej, wyłącznie w godzinach popołudniowych od 15.00 do 20.00.

Ważną nowością tego programu jest też nowa formuła – seminaria tutorialowe, krótkie (10 godzin), intensywne, zajęcia interaktywne w małych grupach studentów zainteresowanych określoną przez wykładowcę problematyką. Celem przedmiotu jest, oparta na sposobie, w jaki prowadzący sam uprawia filozofię, indywidualna pomoc studentowi w rozwoju zainteresowań filozoficznych - zarówno w wymiarze akademickim, jak i egzystencjalnym, a także pomoc w integracji akademickiego i egzystencjalnego wymiaru filozofowania. Seminaria tego rodzaju są do wyboru – trzy w każdym semestrze.

 

Integracyjne wędrowanie filozofów z UIK w dolinkach podkrakowskich

Już w maju pracownicy Instytutu Filozofii zainaugurowali nowy sposób wspólnego spędzania czasu – tym razem nie w murach uczelni, a na łonie pięknej przyrody – w trasie na Luboń Wielki. W październiku zdecydowaliśmy się rozszerzyć formułę i objąć nią także studentów i doktorantów, a nawet absolwentów filozofii naszego Instytutu. W sobotę, 19 października, w kilkunastoosobowej grupie ruszyliśmy szlakami wiodącymi przez podkrakowskie dolinki: Rezerwat Zimny Dół, Wąwóz Półrzeczki i Dolinę Mnikowską. Prawie 10 kilometrów marszu, ponad 200 metrów w górę i zdobycie 346 metrowego wzniesienia wyostrzyło apetyt na pieczone na wolnym ogniu kiełbaski, które wypychały nasze plecaki. Wyprawa była dobrą okazją do bardziej swobodnych rozmów i wspólnego spędzenia czasu wokół tylu łączących nas tematów i spraw.